‘Waarom doen ze niet wat ik vraag? Aaggrr, op hoeveel manieren kan ik het nog uitleggen?!’ Herkenbaar? Soms lukt het je prima het beste uit mensen te halen, soms slaag je daar onvoldoende of zelfs niet in. Hoe harder je probeert, hoe vaster je soms zit.

 

We hebben goed en nieuws en slechts nieuws voor je. Het slechte nieuws? Er bestaat geen toverformule waarmee je iedereen in beweging krijgt. Mensen zijn nu eenmaal unieke wezens. Het goede nieuws is dat je met enkele ingrediënten in de meeste gevallen een heel eind komt. Als je weet hoe jij jezelf vast zet heb je al een prima begin. Als je vervolgens een basisstijl van coachend begeleiden toepast kun je bijna niet anders dan aanzetten tot beweging. Het lijkt misschien simpel en is eerlijk waar doeltreffend. De kunst zit ‘m vooral in het bewust ermee bezig zijn.

 

Allereerst: hoe slaag jij er in een ander niet tot beweging aan te zetten? Bijvoorbeeld:

  • Je vertelt liever dan dat je vragen stelt.
  • Je neemt aan (wij noemen dat ‘hallucineert’) hoe de ander in elkaar zit.
  • Je gelooft iets dat je klem zet, zoals: ‘begin nou maar gewoon, dat is het beste’.
  • Je gaat uit van jezelf, bijvoorbeeld van wat jij zo gaaf vindt in die klus.
  • Je neigt naar het geven van instructie.
  • Je bent zo betrokken dat je zelf gaat oplossen of antwoorden geeft.

 

Hoe zet je wel aan tot beweging? Pas basisprincipes van coachend begeleiden toe! Hoe? Denk aan:

  • Stel vragen en wees een grote OEN: open, eerlijk en nieuwsgierig.
  • Luisteren, luisteren, luisteren.
  • Lijk lui. Kom niet meteen in actie, ga niet mee bedenken of oplossen.
  • Geef feedback en laat OMA en haar NIVEA thuis. OMA = opvattingen, meningen en adviezen. NIVEA = niet invullen voor een ander.
  • Pas de wet van Maier toe: Effect = Kwaliteit x Acceptatie, kortweg E = K x A.
    Vraag je af: ‘Wie is verantwoordelijk voor het oplossen van dit probleem?’. Is dat de ander? Geef die dan ook de ruimte. De meeste acceptatie krijg je als je de ander actief betrekt bij het formuleren van het probleem en het bedenken van de oplossing. Komt er een oplossing uit die niet jouw kwaliteit inhoudt? Dat is lastig, maar houd juist in zo’n situatie de wet van Maier voor ogen.

 

Coachend begeleiden is een krachtige en positieve vorm waarbij je er van uit gaat dat ieder mens in principe bereid is het beste van zichzelf te leren. Als dat niet gebeurt zijn er redenen voor. Het werkt dan niet om te zeggen ‘loop harder’ of ‘scoor beter’. De kunst is de oorzaak van het gebrek aan beweging te vinden. Goed luisteren, open vragen stellen en feedback geven helpen je daarbij. Zo zet je de ander aan tot denken en stimuleer je om eigen antwoorden te vinden. Je neemt het probleem niet over en draagt ook niet de antwoorden aan. Pas dan zul je de ander in beweging zien komen.

 

Een blog van Jeannine Stappers en Monique van der Velden